יום שני, 7 בדצמבר 2015

על נוכחותו של עורך דין במהלך חקירה

מי שמכיר את העולם הפלילי מסרטים אמריקאים מכיר את זכותם של הנחקרים לנוכחותו של עורך דין במהלך החקירה, אבל המציאות בישראל רחוקה מכך. מי שמוצא את עצמו בחקירה בפעם הראשונה וללא כל הכנה מוקדמת עשוי להיות מופתע ממהלך הדברים ובעיקר מחוסר נוכחותו של עורך הדין מטעמו בחקירה. על הבעייתיות שבמצב זה במאמר שלפניכם.
כאמור, החוק בישראל אינו מחייב נוכחות עורך דין מטעם הנחקר בחקירה. המשמעות של זה היא כי החוקרים יכולים להפעיל לחץ גדול על הנחקר ואף להשתמש בשיטות פסולות מבחינה אתית וחוקית כדי להשיג הודאה או הפללה עצמית, ולמעשה פועלים בניגוד לזכויות הפרט הבסיסיות במדינה דמוקרטית. ראוי לציון כי אם מהלך החקירה אינו חוקי והדבר מתגלה, ההודאה בפשע יכולה להיות מבוטלת על ידי בית המשפט, מה שלא קורה הרבה, וגם כאשר הוא קורה, המחיר שהנאשם כבר שילם הוא גבוה מאוד.

לבד

מי שעבר חקירה, גם אם לא היה נאשם בעצמו, יודע עד כמה הסיטואציה הזו קשה. מי שעומד בסיטואציה של חקירה בפעם הראשונה מוצא עצמו מפוחד, ללא שום יכולת לאמוד את המצב לאשורו ולהבין את השלכותיו. חוקרי המשטרה מנצלים את חוסר הידע של הנחקרים, כמובן, ואת היעדר נוכחותו של עורך דין מטעמם, ומצליחים להוציא מידע מהנחקרים במרמה או בהפחדה. לעיתים קרובות מדי נחקרים מודים בפשעים שלא ביצעו או קושרים את עצמם שלא במודע לפשעים שאין להם קשר אליהם מתוך הלחץ שהם נמצאים בו. הניסיון לחזור בהם לאחר מכן, לאחר שהתייעצו עם עורך הדין שלהם, אינו פשוט ולעיתים מסבך את המקרה עוד יותר.

עמדו על זכויותיכם

הבעייתיות של הרחקת עורך הדין מחדר החקירות ברורה אם כך, ובשום מקרה אין על המשטרה חובה לאפשר לו להיות נוכח בחקירה. מבחינתם עורך דין יכול רק להפריע. אולם אם הנחקר ידע את זכויותיו ויתעקש על שיחה עם עורך הדין שלו לפני החקירה, הוא יוכל לקבל הכנה מינימלית הנחוצה כל כך לפני חקירה, בעיקר אם זו פעם ראשונה. יש לציין שהמשטרה מאפשרת לקיים שיחת טלפון עם עורך דין לפני החקירה ברוב המקרים.

ישראל היא לא ארה"ב, עדיין

בארצות הברית החוקרים מחויבים ליידע את הנחקר כי יש לו זכות לשתוק וכי יש לו זכות לנוכחות עורך דין, ממש כמו שרואים בסרטים. בישראל, לעומת זאת, אין לנחקרים זכויות כאלה ולעיתים תכופות הם מאוימים כי אם לא ידברו הם ימצאו את עצמם במעצר, וכי אם ברצונם ללכת הביתה הם צריכים פשוט לספר מה שהם יודעים. עורכי הדין בישראל פועלים כדי לשנות את החוק, אך עד כה ללא הועיל, מכיוון שהמשטרה מפעילה לחץ כבד על בית המשפט בנושא זה. למשטרה נוח יותר לפעול בצורה כזו כיוון שהיא מצליחה להשיג מידע רב יותר והפללות רבות יותר, גם אם בניגוד לחוק ובמחיר של פסילת חלק מהעדויות ודיונים ארוכים על חוקיות החקירה. למעשה, נוכחותו שלעורך דין במהלך החקירה תייעל את כל ההליך המשפטי מתחילתו ועד סופו וחבל שהחוק אינו מיושם כבר עכשיו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה