יום שני, 16 בנובמבר 2015

לשתוק ולהתקשר לעורך דין פלילי


הידעתם? רשויות החוק בישראל רשאיות לעכב פגישה של נאשם בפלילים עם עורך דינו במספר שעות. מעמד החקירה הפלילית אינו נעים גם כך, בוודאי אם מדובר בפעם הראשונה, ולא תמיד ברור לנאשם האם השתיקה משרתת אותו או לא. עו"ד מיקי חובה, עורך דין פלילי, מסביר את יתרונות השתיקה. 

"זכות השתיקה היא זכות השמורה לאדם הנמצא בחקירה משטרתית (או בחקירה על ידי אחת מזרועות הממשלה האחרות), שלא להפליל את עצמו, ולשתוק במקום לענות לשאלות חוקריו, כאשר תשובה לשאלות אלה עלולה להפלילו. זכות השתיקה היא אישית, כלומר היא באה למנוע הפללה עצמית, אך אין להשתמש בה כדי למנוע הפללה של אדם אחר." [קרא עוד...]

לשמור על זכות השתיקה

שמירה על זכות השתיקה היא זכות יסוד המעוגנת בחוק ולכן אין על הנאשם החובה לענות על שום שאלה במהלך החקירה, בוודאי לא כל עוד עורך דינו לא הגיע. אולם נשאלת השאלה: אם אינך אשם, למה לך לשתוק? חקירות רבות מתנהלות עוד בטרם התגבש תיק כלשהו, ומטרת החקירה עשויה להיות בירור פרטים. ייתכן כי מהפרטים שהנחקר משתף בתום לב ייבנה תיק פלילי, שהוא חלק ממנו או לא. הלחץ שהנחקר נתון בו ממילא עלול לגרום לו להגיד דברים לא נכונים, או לא מדויקים, מתוך ניסיון להטות את הדברים לטובתו, אך כל דבר שיגיד, כאמור, עלול בסופו של דבר להסתובב נגדו.

לשתוק או לא לשתוק, זו השאלה 

על פי החוק בישראל, כמו בכל מדינה דמוקרטית אחרת בעצם, חל איסור על המשטרה לקבל גירסה רשמית מהנאשם לפני שהוא מתייעץ עם עורך דינו, וכמובן שרצוי שזה יהיה עורך דין פלילי מנוסה. אולם באותן שעות ספורות שהזכרנו בתחילה, בהן מעכבת המשטרה את פגישתם של הנאשם ועורך דינו, המשטרה יכולה להוציא מהנאשם, בדרכים שונות ומשונות, פרטים רבים שעשויים לקשור אותו לפשע שמעולם לא ביצע.

להודות במעשה שלא ביצעת

כביכול, להודות בפשע שלא ביצעת הוא מעשה לא טבעי, ולמעשה בית המשפט העליון כבר קבע כי גם להודות בפשע שביצעת סותר את הטבע האנושי. איך בכל זאת זה קורה שנאשמים מודים בפשעים, שביצעו ושלא ביצעו? אותן שעות שבילו בחקירה ללא עורך דין הפכו אותם לנאשמים ואולי אפילו גרמו להם להפליל את עצמם שלא בכוונה.

לעמוד על זכויותיך

על כל אדם לזכור שגם כאשר הוא נאשם בפלילים עדיין עומדות לזכותו זכויות היסוד החוקתיות שלו: לשתוק ולהתייעץ עם עורך דינו. יש לציין כי במדינות מערביות רבות חל איסור לנהל חקירה ללא נוכחות של עורך דין פלילי, אלא אם הנאשם ויתר על זכות זו. בישראל, כאמור, החקירה יכולה להתחיל הרבה לפני הגעתו של עורך הדין ולכן העצה הטובה ביותר שניתן לתת למי שעומד בפני חקירה פלילית היא פשוט לשתוק, ולעמוד על זכויותיו אלה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה