יום שלישי, 29 בדצמבר 2015

הסכמי הסגרה לישראל במסגרת החוק הפלילי

 
ההליך של הסגרת עבריינים ממדינה למדינה הוא הליך משפטי פלילי, במסגרתו ניתן "להעביר" ממדינה אחת לשנייה אדם שביצע עבירה או נחשד בביצוע עבירה במדינה אליה הוא מוסגר. עורך הדין הפלילי מיקי חובה מסביר ומרחיב במאמר זה על הסכמי ההסגרה של מדינת ישראל.

ההליך המשפטי

ההליך המשפטי של הסגרת מבוקשים כרוך, בראש ובראשונה, בהסדר רשמי בין שתי מדינות המאפשר את שיתוף הפעולה ביניהן. אם וכאשר מוגשת בקשת הסגרה בין מדינה אחת לשניה, עבור מבוקש שנמצא בשטחה, נפתח הליך משפטי מורכב שבסופו המבוקש עשוי להיות מוסגר למדינה המבקשת את ההסגרה, אך המדינה רשאית גם לסרב לכך, ומייד נראה מתי.

תושבי ישראל היקרים

במקרה שיש בין המדינות הסכמי הסגרה, ישראל יכולה להסגיר לידי מדינה אחרת גם אזרחים ישראלים, המבוקשים בה למטרת העמדה לדין או ריצוי עונש, בתנאי שהעבירה נחשבת לעבירה על החוק בשתי המדינות. לדוגמא: אם בניו זילנד אסור לקלל את המלכה, אך בישראל לא מדובר בעבירה על החוק, לא יוסגרו לניו זילנד אזרחים ישראלים שמאשמים בעבירה זו. כדי לאפשר את ההסגרה, המדינה המבקשת אותה מתחייבת להשיב את האזרח הישראלי לישראל לשם ריצוי העונש. בנוסף, על העבירה אותה ביצע המבוקש להיות כזו שאילו הייתה נעשית בישראל העונש המינימלי עליה היה שנת מאסר. על עבירות פחותות מכך אין הסגרה מישראל למדינות אחרות. 

עבירה ברת הסגרה

על פניו נדמה שאם מבוקש נמלט למדינה איתה אין לישראל הסכם הסגרה, או מגיע לישראל ממדינה שאין איתה הסכם הסגרה, אי אפשר לתפוס אותו. עבור מקרים אלה בדיוק ישנם הסכמי הסגרה אישיים, ספציפיים למקרה כזה או אחר, כך שעדיין ניתן להסגיר את המבוקש. עבירות בגינן ניתן להסגיר לישראל כל אדם מכל מדינה, גם אם אין איתה הסכמי הסגרה הם עבירות של פשעים נגד האנושות, סחר בעבדים, פשעי מלחמה ושוד בלב ים.

מתי לא תתבצע הסגרה

במידה והעבירה בעקבותיה נעשתה בקשת ההסגרה היא עבירה עליה יש עונש מינימום של פחות משנת מאסר, לא תבוצע הסגרה. בנוסף, נמנעת ישראל מלהסגיר אזרחים ישראלים למדינות בהן ידוע כי מערכת המשפט מסואבת ונגועה בשחיתות, ואין לישראל הסכמי הסגרה עם מדינות אלה. המחיר הוא, כמובן, שמדינות אלה עשויות להוות מקלט לפושעים המבוקשים בישראל. הימנעות נוספת מהסגרת אזרחים ישראלים היא כאשר העבירות עליהם האזרח מבוקש עשויות להוביל לגזר דין מוות, ולכך ישראל לא מסכימה.

אל תפשעו, לא תוסגרו

מכל האמור לעיל ניתן להבין כי כמעט תמיד ניתן להסגיר מבוקשים ממדינה למדינה, ולמרות שמדובר בהליך משפטי מורכב, הוא אפשרי במידה והמדינה רוצה בכך. העצה הכי טובה שאני יכול לתת לכם בנושא ההסגרה היא לא לבצע פשעים. לא בישראל ולא בשום מקום אחר בעולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה