יום שני, 21 בדצמבר 2015

עבירות סמים - עדיף לא להיות שם

 
"פקודת הסמים המסוכנים" היא שמו הכולל של החוק העוסק בעבירות סמים במדינת ישראל. מצד אחד זה נשמע מאיים, ומצד שני רוב האנשים אינם מבינים את משמעותו. עורך הדין מיקי חובה, עורך דין פלילי בעל ניסיון רב בייצוג נאשמים בעבירות סמים, קורא לכם לא להשתמש בסמים, ומנסה לעשות עבורכם סדר בלשון החוק.

אסור זה אסור

החוק אוסר על אחזקת סמים. רשימת הסמים האסורים מתעדכנת לעיתים תכופות למדי וכוללת את כל שמות הסמים שאתם עשויים להכיר, סמים שאתם לא מכירים ואת כל סוגי השמות שלהם. בשנים האחרונות מאותגר החוק תדיר בשל הסמים שנקראים "סמי פיצוציה" – בכל פעם שיוצא סם חדש, הוא מוכנס לאחר זמן מה לפקודת הסמים, מורד מהמדפים ואת מקומות תופסת וריאציה חדשה שעדיין לא מופיעה בפקודה, וחוזר חלילה. לכן, אל תופתעו כשעוצרים אתכם על אחזקת ג'וינט אחד או שלושה כדורי אסטזי. מחינת החוק היבש אסור זה אסור.

האם מותר להחזיק סמים בתנאים מסוימים?

היחידים שמותר להם להחזיק סמים מסוימים מאוד ובהרכבים מסוימים מאוד הם רוקחים, וטרינרים ורופאים. בשנים האחרונות, עם השימוש בקנאביס הרפואי, ישנם אנשים מסוימים שקיבלו היתר להחזיק כמויות מסוימות של קנאביס רפואי. יש לציין שגם אנשים אלה עדיין חייבים לנהוג לפי החוק, ולאחר עישון הקנאביס אין לנהוג, לדוגמא.

אין דבר כזה לשימוש עצמי

משתמשים רבים בסמים טועים לחשוב שכאשר מדובר בסמים לשימוש עצמי לא מדובר בעבירה. משתמשים יקרים, מדובר בעבירה ועוד איך. כאמור, החוק אוסר על החזקת סמים, נקודה. ההבדל היחיד בהגרה הוא בענישה. מי שמחזיק בסמים לשימוש עצמי יכול להיענש במקסימום 3 שנות מאסר, ומי שמחזיק בסמים שאינם לשימוש עצמי יכול להיענש בעד 20 שנות מאסר. יש לציין כי חובת ההוכחה כי מדובר בסמים לשימוש עצמי היא על הנאשם, ומערכת המשפט מניחה באופן אוטומטי כי מדובר בסמים שלא לשימוש עצמי עד שמוכח אחרת

מצא את ההבדלים

מבחינת החוק היבש ההבדל היחידי בין סוגי הסמים השונים הוא הכמות המוגדרת ככמות לשימוש עצמי. בכל זאת, בבתי המשפט ישנה אבחנה ברורה בין סמים הנחשבים כ"קלים", כמו מריחואנה וחשיש, לבין סמים "קשים" כמו הרואים וקוקאין. בית המשפט מחמיר הרבה יותר עם מחזיקי סמים קשים, וכך גם המשטרה.

האכיפה המשטרתית

כאמור, לשון החוק היבש אינה מבחינה בין סוגי הסמים והכמויות, וכל מי שנתפס כשברשותו סם כזה או אחר אמור להיעצר. בכל זאת, בצורה לא רשמית, הן משטרת ישראל והן מערכת המשפט מקלים בשנים האחרונות על מחזיקי סמים בכמות קטנה, בעיקר כאשר מדובר בסמים קלים. יחד עם זאת, לא כדאי לסמוך על כך, שכן לא מדובר במדיניות רשמית, והדרך הטובה ביותר להימנע מלהסתבך היא לא להשתמש בסמים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה